JavaScriptin tulee olla päällä. This page requires JavaScript. Den sida kräver JavaScript.
Med denna blankett kan du begära att registrera en hemkommun i Finland. Hemkommunen är den kommun där du bor
När kan du begära hemkommun med denna blankett?
Du kan använda denna blankett endast om dessa villkor uppfylls:
Du kan fylla i blanketten för dig själv och för dina familjemedlemmar som bor på samma adress om du samtidigt ansöker om hemkommun för dem.
Du kan också fylla i blanketten med fullmakt för en annan persons räkning. Fullmakt behövs inte om du ansöker om hemkommun för ditt minderåriga barn, din make/maka eller om du är en av tingsrätten förordnad företrädare för ett minderårigt barn.
Efter att blanketten har skickats
Observera att du utöver att skicka in blanketten ska besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata personligen inom 1 månad efter att blanketten har skickats.
Ett personligt besök förutsätts inte om
I övriga situationer bokar du tid på adressen dvv.fi/tidsbestallning tai dvv.fi/hemkommun
Studerande: boka en personlig tid endast om din läroanstalt inte ordnar ett gemensamt besök. Kontrollera med din läroanstalt eller tutor om ett gemensamt besök har reserverats vid din läroanstalt.
OBSERVERA: Om du har fyllt i denna blankett för en annan persons räkning, skriv ditt namn och din relation till personen som ansöker om hemkommun. Du har kunnat göra en anmälan till exempel som vårdnadshavare för ett minderårigt barn eller som företrädare för ett minderårigt barn som förordnats av tingsrätten. Lämna dessa fält tomma om du fyller i blanketten om dig själv
En finländsk personbeteckning har 11 tecken. De första sex siffrorna utgörs av din födelsetid. Personbeteckningen finns i allmänhet till exempel på uppehållstillståndskortet. Om du inte har en finländsk personbeteckning kan du inte använda denna blankett. Då måste du besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe personligen. Mer information: https://dvv.fi/sv/registrering-av-utlanningar
Migrationsverkets kundnummer består av sju siffror och det finns på uppehållstillståndskortet, beslutet eller i webbtjänsten Enter Finland.
Välj nedan grunden för att få hemkommun, dvs. typ av uppehållstillstånd (kontinuerlig A/permanent P) eller EU-registrering (registrering av EU-medborgares uppehållsrätt eller uppehållskort för EU-medborgares familjemedlem). Om du har ett tillfälligt B-uppehållstillstånd eller ansöker om hemkommun på grund av familjeförhållande kan du inte ansöka om hemkommun med denna blankett. Se anvisningarna https://dvv.fi/hemkommun.
OBSERVERA: Med samma blankett kan du ansöka om hemkommun även för dina andra familjemedlemmar endast om de bor på samma adress som du. Klicka på rutan och fyll i deras uppgifter. Om du vill ange flera personer, klicka på rutan igen.
Vänligen notera att du förutom att skicka blanketten även måste besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata personligen. Du får noggrannare instruktioner i bekräftelsemeddelandet efter att du skickat blanketten samt på adressen dvv.fi/hemkommun
Om du inte tänker bo i Finland i minst ett år kan du inte få en hemkommun. En tillfällig adress kan dock registreras för dig om du har en finländsk personbeteckning. Skicka inte denna blankett, utan läs på vår webbplats om registrering av tillfällig adress dvv.fi/internationel-flyttning
Ange din adress i rätt format så att vi kan registrera den. Ange hela adressen, även trappans bokstav och lägenhetens nummer. Exempel på en exakt adress: Exempelgatan 10 B 17
Om du vill att din stadigvarande bostadsadress registreras retroaktivt, fyll i datumfältet. Om du inte meddelar datumet registreras som hemkommunens startdatum den dag då ansökan skickades. Datumet kan tidigast vara den dag då förutsättningarna för att få hemkommun uppfylldes (t.ex. det datum från och med vilket ditt uppehållstillstånd gäller). Datumet får dock inte ligga mer än 30 dagar bakåt i tiden från den dag då ansökan avsändes. Om du anger en äldre dag än så registreras som startdatum för hemkommunen och adressen det datum då ansökan skickades.
Om du inte har en egen bostadsadress, registreras den adress du anmält som postadress. Postadressen kan i stället för en gatuadress också vara till exempel en postbox eller en poste restante-adress. Om du inte har en egen adress är din hemkommun i regel den kommun - som du själv anser vara din hemkommun på grund av familjeförhållanden, utkomst eller andra motsvarande orsaker och – som du av dessa skäl har den mest fasta kopplingen till.
Du får en bekräftelse av oss när dina uppgifter har registrerats.
Ange telefonnummer så att vi vid behov kan kontakta dig för att behandla din ansökan. Ditt telefonnummer sparas inte i Finlands befolkningsdatasystem.