JavaScriptin tulee olla päällä. This page requires JavaScript. Den sida kräver JavaScript.
Använd den här blanketten:
du vill ha en hemkommun och stadigvarande adress och du har ett tillfälligt B-uppehållstillstånd eller du inte har något uppehållstillstånd eller EU-registrering från Migrationsverket (registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare eller uppehållskort för EU-medborgares familjemedlem).
Om du redan har en finländsk personbeteckning och vill ha en tillfällig adress eller om du tänker bo i Finland i mindre än ett år:
Om du redan har en finländsk personbeteckning, ett kontinuerligt uppehållstillstånd av A-typ eller permanent uppehållstillstånd av P-typ eller en EU-registrering, och du vill ha en hemkommun och en stadigvarande adress:
Fyll i blanketten omsorgsfullt. Fält som markerats med en asterisk är obligatoriska. Fyll i blanketten på finska, svenska eller engelska. Använd endast latinska bokstäver.
Bifoga en bild av ditt resedokument, ditt studie- eller närvarointyg samt uppehållstillstånd om du har ett sådant.
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Kontrollera med din läroanstalt eller tutor om de har ordnat gemensam ärendehantering. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
OBSERVERA: Uppgifter om civilstånd för en person som fyllt 18 år registreras inte enbart på egen anmälan
Ange din adress i rätt format så att vi kan registrera den. Ange hela adressen, även trappans bokstav och lägenhetens nummer. Exempel på en exakt adress: Exempelgatan 10 B 17
Om du vill att din stadigvarande bostadsadress registreras retroaktivt, fyll i datumfältet. Om du inte meddelar datumet registreras som hemkommunens startdatum den dag då ansökan skickades. The date may not be earlier than the date on which the conditions for granting a municipality of residence were met (for example, the first day of validity of your residence permit). Datumet kan tidigast vara den dag då förutsättningarna för att få hemkommun uppfylldes (t.ex. det datum från och med vilket ditt uppehållstillstånd gäller). Datumet får dock inte ligga mer än 30 dagar bakåt i tiden från den dag då ansökan avsändes. Om du anger en äldre dag än så registreras som startdatum för hemkommunen och adressen det datum då ansökan skickades.
OBS! Godkända filformat: JPEG, PNG, PDF, Excel (.xlsx), Word (.docx) och Powerpoint (.pptx). Max.storlek per bilaga: 20 MB
OBS! Antagningsbrev godkänns inte som studieintyg. Du behöver ett studie- eller närvarointyg utfärdat av läroanstalten.
Dataskyddsbeskrivning
Tillgänglighet